Hvordan leie en advokat

Å ansette en god advokat er avgjørende for enhver vellykket bedrift. Her er alt du trenger å vite om å finne, intervjue og ansette det aller beste.

Det er to fagfolk hver bedrift trenger tidlig: en regnskapsfører og en advokat. Årsakene til å ansette en regnskapsfører er ganske åpenbare – du trenger noen til å hjelpe deg med å sette opp «oversikt over kontoer», gjennomgå tallene dine med jevne mellomrom, og utarbeide alle dine nødvendige føderale, statlige og lokale skattemeldinger. Grunnen til å ansette en forretningsadvokat kan imidlertid ikke være så tydelig. En god forretningsadvokat vil gi viktig hjelp i nesten alle aspekter av virksomheten din, fra grunnleggende regulering av opphavsrett og opphavsrett og varemerkerådgivning til formell forretningsinnføring og rettssaker og ansvar. Først noen generelle regler om å håndtere advokater:

Hvis du blir saksøkt, er det for sent. De fleste små bedrifter slår av å ansette en advokat til sheriffen står ved døren og serverer dem med innkalling. Dårlig feil Tiden til å koble opp med en god forretningsadvokat er før du blir saksøkt. Når du har blitt servert med innkalling og klage, er det for sent – problemet har allerede skjedd, og det er bare et spørsmål om hvor mye du må betale (i advokatkostnader, advokatsalærer, bosetninger og andre utgifter) til få problemet løst.
Amerikas rettssystem er mye som en Roach Motel – det er lett å komme inn i retten, men veldig vanskelig å komme seg ut når du har blitt «fanget». De fleste advokater er enige om at mens ingen liker å betale advokatsalærer for noe (hei, la oss slippe håret ned – ingen liker å betale eller håndtere advokater, periode), men gebyret en advokat vil belaste for å holde deg ut av trøbbel er bare en liten del av avgiften en advokat vil belaste for å få deg ut av trøbbel når det er skjedd.

Stort firma eller lite firma? Generelt sett, jo større advokatfirmaet er, desto større overhead, jo høyere timeprisene vil du derfor forvente å betale. Likevel har større firmaer en rekke fordeler over mindre. I løpet av de siste 20 årene har advokater blitt utrolig spesialiserte. Hvis du bruker en solo-utøver eller et lite firma som advokat (e), er det sannsynlig at de ikke vil ha alle de ferdighetene du trenger for å utvide virksomheten din. Jeg vet ikke om noen solo-utøver, og svært få små firmaer (under 10 advokater) som kunne håndtere søksmålene dine, forhandle om leie av kontor eller detaljhandel, oppgi patent eller varemerker, utarbeide en lisensavtale for programvare, gi deg råd om avslutte en forstyrrende ansatt, og overvåke bedriftens årlige møte. Før eller senere vil disse «generalistene» måtte henvise deg til spesialister, og du vil finne deg selv å håndtere to eller tre (eller enda flere) advokater.
Selv om større firmaer er dyrere å håndtere, har de to betydelige fordeler: 1) de har vanligvis alle de juridiske ferdighetene du trenger «under ett tak», og 2) de har mye avspenning i lokale, regionale og kanskje ) nasjonalt juridisk samfunn. En ekkel brev fra et «powerhouse» advokatfirma med kontorer i 30 stater er mye mer skremmende enn et stygg brev fra en solo-utøver som ikke er innlagt til å trene i saksøktens tilstand. Også å være knyttet til et stort, veletablert advokatfirma kan ha immaterielle fordeler – de kan være villige til å introdusere deg til finansieringskilder eller bruke navnet som referanse når du søker partnerskapsordninger. Absolutt hvis du driver en raskt voksende gründerbedrift som planlegger å gå offentlig (eller selge ut til et stort selskap) en dag, vil du trenge å jobbe med advokater hvis navn er anerkjent i investeringsbanken og risikovillig kapitalen.

Typer av advokater
Som leger blir advokater stadig mer spesialiserte. Noen som gjør det meste av vilje, husstengninger og andre «ikke-forretningsmessige» saker er sannsynligvis ikke en god form for virksomheten din. I det minste trenger du følgende sett av ferdigheter. Jo mer ferdigheter ligger i det samme menneske, desto bedre!

1. Kontrakter. Du trenger en advokat som raskt kan forstå virksomheten din. Forbered standardkontraktene du vil trenge hos kunder, kunder og leverandører. og hjelpe deg med å svare på kontrakter som andre vil ønske deg å signere.

2. Bedriftsorganisasjoner. Du trenger en advokat som kan hjelpe deg med å avgjøre om et aksjeselskap eller et aksjeselskap (LLC) er den bedre måten å organisere virksomheten din på, og utarbeide det nødvendige papirarbeidet.

3. Fast eiendom. Leieavtaler av kommersiell plass – for eksempel kontorer og butikker – er svært komplekse og er alltid utarbeidet for å ha nytte av utleier. Fordi de pleier å være «trykt form» -dokumenter, kan du bli fristet til å tro at de ikke er omsettelige. Ikke så. Advokaten din skal ha en standard «leietakerens tillegg», som inneholder bestemmelser som gir deg fordel, som kan legges til leasedokumentet for trykt form.

4. Skatter og lisenser. Selv om regnskapsføreren vil forberede og sende inn virksomhetsskattedeklarasjoner hvert år, bør advokaten din vite hvordan du registrerer virksomheten din for føderale og statlige skattemyndighetsnumre, og forstå skattekonsekvensene av de mer grunnleggende forretningstransaksjonene der bedriften din skal engasjere seg.

5. Intellektuell eiendom. Hvis du er i en media, design eller annen kreativ type virksomhet, er det absolutt et «pluss» hvis advokaten din kan hjelpe deg med å registrere dine produkter og tjenester for føderalt varemerke og opphavsrettsbeskyttelse. Vanligvis utføres imidlertid disse oppgavene av spesialister som ikke gjør noe annet enn «intellektuell eiendom» lovarbeid. Hvis advokaten sier at han eller hun «spesialiserer seg på små bedrifter,» så skal han eller hun ha et nært samarbeid med en eller flere immaterielle spesialister.

Hva å spørre når intervjuende advokater
Har du erfaring? Ikke vær redd for å stille direkte spørsmål om advokatens erfaring. Hvis du vet at du vil inkorporere virksomheten din, for eksempel, spør om han eller hun noen gang har håndtert en innlemmelse.
Er du godt tilkoblet? Din advokat bør være noe av en juridisk «internist» – en som kan diagnostisere problemet, utføre noen «mindre kirurgi» som kan være nødvendig, og henvise til lokale spesialister for «større operasjon» om nødvendig. Ingen advokat kan muligens vite alt om alle lovområder. Hvis bedriften din har spesialiserte juridiske behov (en grafisk designer kan for eksempel trenge noen som er kjent med lov om opphavsrett), bør advokaten enten være kjent med det spesielle området eller ha et samarbeid med noen som er. Du bør ikke gå for en ny advokat hver gang en annen type juridisk problem kommer opp.
Har du andre kunder i min bransje? Din advokat bør være litt kjent med din bransje og dets juridiske miljø. Hvis ikke, bør han eller hun være villig til å lære innspillene og utgangene av den. Skann kandidatens bokhylle eller magasinhylle for kopier av samme tidsskrifter og faglitteratur som du leser. Vær imidlertid forsiktig med advokater som representerer en eller flere av dine konkurrenter. Mens den juridiske etiske koden (ja det er en, tror det eller ikke) krever at advokaten holder alt du forteller ham eller henne strengt konfidensielt, vil du ikke risikere en utilsiktet lekkasje av sensitiv informasjon til en konkurrent.
Er du en god lærer? Din advokat bør være villig til å ta deg tid til å utdanne deg og dine ansatte om det juridiske miljøet i bedriften din. Han eller hun bør fortelle deg hva loven sier og forklare hvordan det påvirker måten du gjør forretninger på, slik at du kan få problemer på forhånd. Den rette advokaten vil distribuere slike freebies som nyhetsbrev eller notater som beskriver nylige utviklinger i loven som påvirker virksomheten din.
Er du en finner, en miner eller en grinder? Nesten alle advokatfirmaer har tre typer advokat. Den «Finder» speidere for virksomheten og bringer inn nye kunder; «Minder» tar på nye kunder og sørger for at de eksisterende er lykkelige; «Grinder» gjør kundenes arbeid. Din advokat bør være en kombinasjon av en «minder» og en «grinder». Hvis du føler at advokaten du snakker med, ikke er den som faktisk skal gjøre arbeidet ditt, be om å møte «grinderen», og vær sikker på at du er komfortabel med ham eller henne.
Vil du være fleksibel i fakturering? Fordi det for øyeblikket er en «glut» av advokater, med alt for mange å praktisere i de fleste geografiske lokaliteter, er advokater i stand til å forhandle sine avgifter som aldri før, og det er definitivt et «kjøpers marked». Likevel er det grenser – i motsetning til personskade advokater som annonserer på TV, vil forretningsjuridører nesten alltid ikke jobbe for et «uforpliktelsesgebyr», bare betales dersom ditt juridiske arbeid er fullført til din tilfredshet.
De fleste advokater vil kreve en flat engangsavgift for rutinemessige forhold, som for eksempel å danne et selskap eller LLC, men vil ikke frivillige en flat avgift med mindre du ber om det. Sørg for å spørre om den faste avgiften inkluderer utbetalinger (advokatens utelukkende utgifter, for eksempel arkiveringsgebyr og overnatter kupongavgift), og når den faste avgiften forventes betalt. Mange advokater krever betaling av en flat avgift på forhånd, slik at de kan dekke sine utgifter for lommeboken. Du bør alltid be om å «holde tilbake» 10 til 20 prosent av en flat avgift, men i tilfelle advokaten ikke gjør jobben bra.

Advokater vil være motvillige til å sitere faste gebyrer dersom saken gjelder rettssaker eller forhandlinger med tredjeparter. Årsaken til dette er helt uttalt av en advokat venn av meg: «Selv om det er en transaksjon jeg har gjort dusinvis av ganger, hvis den andre sideens advokat viser seg å være en blithering idiot som ønsker å kjempe over hvert komma og semikolon i Kontrakterne, da kan jeg ikke kontrollere hvor lang tid jeg vil sette inn i saken, og vil ende opp med å tape penger hvis jeg citerer en flat avgift. » I slike situasjoner må du betale advokatens timepris. Du bør alltid be om et skriftlig estimat av hvor mye tid det gjelder, og forhåndsvarsel om det oppstår omstendigheter som vil føre til at advokaten overskrider sitt estimat.

Hvis en advokat ber deg om et vederlag eller depositum mot fremtidige gebyrer, må du forsikre deg om at pengene blir brukt og ikke holdt på ubestemt tid i sperret, og at advokaten forplikter seg til å returnere ubrukt del av beholderen dersom avtalen ikke lukkes for noen grunn . Du bør være mistenkelig for enhver advokat som tilbyr å ta en eierandel i virksomheten din i stedet for et gebyr.

Spørsmål å spørre deg selv før du ansetter en advokat

Er denne personen virkelig en frustrert forretningsmann forkledd som advokat? Noen advokater blir lei av å være på utsiden og ser inn når det gjelder forretningsforbindelser. En slik advokat kan forsøke å bedømme forretningsdommen din. Vær forsiktig med en advokat som tar for mye interesse i de ikke-legale aspektene av arbeidet ditt.
Kommuniserer denne personen godt? J. P. Morgan sa en gang: «Jeg betaler ikke mine advokater for å fortelle meg hva jeg ikke kan gjøre, men å fortelle meg hvordan jeg skal gjøre det jeg vil gjøre.» Den rette advokaten for din virksomhet vil ikke svare på dine spørsmål med en enkel «Det er OK» eller «Nei, det kan du ikke gjøre», men vil skissere alle dine tilgjengelige alternativer og fortelle deg hva andre virksomheter i din situasjon normalt gjør.
Er kontorene beleilig plassert? Du må besøke advokat ofte, spesielt i de første årene i bedriften. Du bør ikke kaste bort en dag som reiser til og fra nærmeste by hver gang du trenger juridisk rådgivning. Når du er i tvil, velg en advokat nær hjemmet.
Liker jeg denne personen? Ikke glem å følge dine instinkter og følelser. Du bør til enhver tid kunne kommunisere åpent og fritt med advokat. Hvis du føler at du ikke kan stole på en bestemt advokat eller du tror at de to har forskjellige perspektiver, fortsett å se. Bare husk at Ally McBeal ikke er virkelighet: Godt utseende og en dynamisk personlighet er ikke like viktig i en advokat som nøyaktighet, grundighet, intelligens, viljen til å jobbe hardt for deg og oppmerksomhet på detaljer. Som en tidligere klient sa en gang til meg: «Min far sa alltid,» Stol aldri på en advokat som har 20/20 visjon og har på seg Armani. » Jeg valgte deg som min advokat fordi du ser ut som du jobber for å leve. » Den rette advokaten for din bedrift vil ta det som et kompliment.

Hvor skal du begynne å se
Et flott sted å starte er med American Bar Association. ABAs nettside har et vell av informasjon for både forbrukere og fagfolk som har juridiske spørsmål. I avsnittet «Utleie av en advokat» finner du informasjon om henvisningsprogrammer for offentlig tjeneste, hvor du blir intervjuet for å få dine behov diagnostisert og deretter forsynt med en henvisning til en advokat eller til nyttige samfunnsressurser.

Det er også kommersielle advokathenvisninger på nettet. Gå til FindLaw, for eksempel, og du har øyeblikkelig tilgang til tusenvis av advokater. Du kan søke etter by og stat, og flere resultater kommer opp innenfor det området du spesifiserer, med detaljer om hvert firmas bakgrunn, arbeidsområder, publiserte arbeider, advokater på personalet og så videre. Det finnes andre lignende tjenester som er oppført på ABA-siden.

For et gebyr kan du også be om et søk i ABAs nasjonale advokatbyrå for å se om det har blitt truffet noen disiplinære tiltak mot advokatene du er interessert i. For å be om et søk, besøk denne delen av ABAs nettside for mer informasjon.

Kostnadsbesparende strategier

For mange gründere fremstår ideen om å rådføre seg med en advokat opp skremmende visjoner av skyrocketing lovforslag. Mens det ikke er nektet at advokater er dyre, er den gode nyheten at det er flere måter enn noensinne å holde et lokk på kostnader. Begynn med å lære om de ulike måtene advokatene regner med sin tid:

Timer eller per døgn rate. De fleste advokater regner for hver time. Hvis reisen er involvert, kan de regningen om dagen.
Flat gebyr. Noen advokater foreslår en flat avgift for visse rutinemessige forhold, for eksempel å gjennomgå en kontrakt eller lukke et lån.
Månedlig beholder. Hvis du forventer mange rutinemessige spørsmål, er ett alternativ en månedlig avgift som gir deg rett til alle de rutinemessige juridiske rådene du trenger.
Kontingentavgift. For rettssaker eller andre komplekse saker, jobber advokater ofte med en beredskapsgrunnlag. Dette betyr at hvis de lykkes, får de en prosentandel av inntektene – vanligvis mellom 25 prosent og 40 prosent. Hvis de mislykkes, mottar de bare utelukkende utgifter.
Value fakturering. Noen advokatfirmaer regninger med høyere rente på forretningssaker, dersom advokatene får et gunstig resultat, for eksempel å forhandle en kontrakt som sparer kunden tusenvis av dollar. Prøv å unngå advokater som bruker denne metoden, som også noen ganger kalles «delvis beredskap.»
Hvis du tror at en metode vil fungere bedre for deg enn en annen, ikke nøl med å få det opp med advokaten; mange vil tilby fleksible arrangementer for å dekke dine behov.

Når du ansetter en advokat, skal du opprette en avtale (kalt et «engasjement brev») som beskriver faktureringsmetoden. Hvis flere enn en advokat jobber på filen, må du sørge for at du oppgir timeprisen for hver enkelt person, slik at du ikke belastes $ 200 i timen for juridisk arbeid utført av en tilknyttet som bare belaster $ 75. Denne avtalen bør også spesifisere hvilke utgifter du forventes å refundere. Noen advokater forventer å bli refundert for måltider, sekretær overtid, porto og fotokopier, som mange anser kostnadene ved å drive forretninger. Hvis en uventet kostnad kommer opp, vil advokaten din ringe deg til autorisasjon? Enig med å refundere kun rimelige og nødvendige utgifter utenom lommen.

Uansett hvilken type faktureringsmetode din advokat bruker, er det noen skritt du kan ta for å kontrollere juridiske kostnader:

  • Har advokaten anslått kostnadene for hvert spørsmål skriftlig, så du kan bestemme om det er verdt å forfølge. Hvis regningen kommer inn over estimatet, spør hvorfor. Noen advokater tilbyr også «caps», som garanterer å skrive maksimal kostnad for en bestemt tjeneste. Dette hjelper deg med å budsjett og gir deg mer sikkerhet enn bare å få et estimat.
  • Lær hvilke trinn av tiden firmaet bruker til å beregne regningen. Advokater holder oversikt over sin tid i trinn så kort som seks minutter eller så lenge som en halv time. Vil en fem-minutters telefonsamtale koste deg $ 50?
  • Be om månedlige, spesifiserte regninger. Noen advokater venter til en regning blir stor før du sender en faktura. Be om månedlige fakturaer i stedet, og se gjennom dem. Det mest åpenbare røde flagget er overdrevne avgifter; Dette betyr at for mange mennesker – eller feil mennesker – jobber med filen din. Det er også mulig at du feilaktig faktureres for arbeid gjort for en annen klient, så gjennomgå fakturaene nøye.
  • Se om du kan forhandle rabatterte rabatter. Be om at fakturaen din blir diskontert dersom du betaler innen 30 dager etter fakturadato. En 5 prosent rabatt på advokatkostnader kan legge til tusenvis av dollar til den årlige bunnlinjen din.
  • Vær forberedt. Før du møter eller ringer til advokaten, har du de nødvendige dokumentene med deg og vet nøyaktig hva du vil diskutere. Faks nødvendige dokumenter på forhånd, slik at advokaten din ikke trenger å lese dem under konferansen, og kan i stedet komme rett ned til virksomheten. Og avstå fra å ringe advokat 100 ganger om dagen.
  • Møt med advokaten jevnlig. Ved første øyekast kan dette ikke virke som en god måte å holde kostnadene nede, men du vil bli overrasket over hvor mye det reduserer de endeløse runder med telefonmerker som plager opptatt entreprenører og advokater. Viktigere, et månedlig fem- eller 10-minutters møte (til og med via telefon) kan spare deg for store summer ved å knuse små juridiske problemer i knoppen før de har mulighet til å vokse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *